Fair Isle

När jag tänker på Fair Isle-tröjan associerar jag omedelbart till skogen och skogshuggare. En tröja man drar på sig när man har kommit hem till timmerstugan, sitter med en varm kopp choklad framför öppna spisen och värmer sig. Något jag även förknippar med den är jakt, tänk Fair Isle-tröjan med en quiltad grön Liddesdalejacka, mörkgröna manchesterbyxor och kanske ett par stövlar.





Ralph Lauren

Fair Isle är egentligen en stickarteknik som man använder för att skapa dess karakteristiska mönster. Traditionsenligt använder man fem olika färger i tröjan med runt två färger i varje "rad". Nuförtiden har dock uttrycket Fair Isle missbrukats en aning och många applicerar det på tröjor som inte alls har någon koppling med tröjan i fråga.
Tröjan är namngiven av en liten ö, Fair Isle, som ligger mellan Orkney- och Shetlandöarna i norra Skottland och är, enligt mig, en tröja var man bör ha i sin garderob.



Hackett A/W09 - bild tagen från Selectism



J.Crew


Jag får avsluta med att ursäkta för den dåliga uppdateringen. Jag har legat sjuk i ett par dagar och har helt enkelt haft fullt upp med att lata mig, så jag hoppas att ni har överseende.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0